MIKÄ ON YACHT?

MIKÄ ON YACHT?

Mikä on jahti? Se saattaa tuntua oudolta kysymykseltä, mutta se on todella järkevä kysymys. Mikä tekee jahdista jahdin? Ja milloin veneestä tulee alus? Tässä sinun on tiedettävä.

Yachtin alkuperä – hollantilainen “jaght”

Jahti on vene, jota käytetään huvin ja urheilun harrastamiseen. Nimi tulee hollantilaisesta sanasta jaght, joka tarkoittaa “metsästäjä”, nopeaa, kevyttä purjealusta, jota maan laivasto on aiemmin käyttänyt merirosvojen ja muiden kaivojen jahtaamiseen. Kun englantilainen kuningas Kaarle Toisen kantoi hollantilainen “jacht” kotiin, vuonna 1660, sana tuli pian alukseksi, jolla kuljetettiin tärkeitä ihmisiä, ei mitään vanhaa venettä.

Mikä määrittelee jahdin – risteilijät, superjahdit ja megajahdit
Nykyään on olemassa kahden tyyppisiä jahteja, purjeveneitä ja moottorikäyttöisiä jahteja. Kokojakaudella jahdit ovat yleensä mitä tahansa 10 metristä satoihin jalkoihin.

Jos omistat alle 12 metrin pituisen luksusaluksen, sitä kutsutaan yleensä hytiristeilijäksi, joskus yksinkertaisesti risteilijäksi.

Superyacht on yleensä yli 24 metriä pitkä.

Mikä on mega jahti? Niiden pituus on yleensä yli 50 metriä, eikä ylärajaa ole! Maailman suurin jahti on 728 jalkaa pitkä, kunnioitusta herättävä 222 metriä.

Miksi jahdit liittyvät ylellisyyteen?

Se, että se on ylellinen, ei tee siitä jahteja … mutta se tekee siitä ylellisen jahdin. Kun kuningas Kaarle Toinen palasi kotiin Englantiin hollantilaisen veneen kyydissä, hänen veljensä York, Yorkin herttu, rakastui vaikuttavaan alukseen, ja kummallakin veljellä oli kumpikin oma rakenteensa. Sitten he kilpailivat toisiaan Thames-joella, purjehdus purjehduksen vuoksi syntyi, ja ei kauan ennen kuin Englannin aatelisto halusi kaikki oman purjeveneensä.

Kleopatran proomu – inspiroi luksusjahdien tulevaisuutta
Kun hollantilaiset ja englantilaiset tekivät tiensä Atlantin yli Amerikkaan, he jatkoivat purjehdustaan ​​uudessa maailmassa. Vuonna 1816 rakennettiin Kleopatran proomu, joka on äärimmäisen runsas ja vene, joka sinetöi näiden kauniiden veneiden onnellisen kohtalon lopullisesti.

Hän oli 23 jalkaa leveä ja painoi 192 tonnia, pari tyylikästä mastoa. Hänelle oli asennettu viisikymmentätuhatta dollaria ylellinen sisustus, ja sen rakentaminen maksoi vielä viisikymmentätuhatta, juhla harvinaisista upotetuista mahonkipaneeleista, punaista samettia, kultaista pitsiä ja aitoja kiinteitä hopeataustoja. Ja ulkopuoli oli aivan yhtä upea, mestariteos värikkäillä maalatuilla raidoilla oikeanpuoleisella puolella sekä silakka-luu kuvio porttiin. Uskomattoman harvinainen tuolloin hän jopa ylpeili sisätiloissa.

Niin ylellinen, että hänestä tuli pian kuningas Kamehameha II: n kuninkaallinen jahti, hänet nimettiin uudelleen kunniaksi Havaijin ylpeydeksi, ennen kuin hänet tuhottiin Havaijin rannikolla vuonna 1824. Sijoittaja pyrki luomaan kopion vuonna 2008, jonka arvioidut kustannukset olivat yli seitsemän miljoonaa Yhdysvaltain dollaria, mutta projekti ei koskaan päässyt liikkeelle.

Höyry- ja polttomoottoreiden keksiminen

Polttomoottori seurasi höyrykonetta, ja moottorijahdit syntyivät lopulta. Suuri lama 1930-luvulla Amerikka maksoi uudelle luksusjahdille ja aloitti trendin pienemmille, siistimmille ja halvemmille jahteille. 1980-luvulta lähtien materiaalitieteen ja tietokonemallinnuksen uusi kehitys avasi mahdollisuuksia jälleen.

Onko se jahti, alus vai vene?

Joten mistä tiedät katsotko jahteja, alusta vai venettä? Ensi silmäyksellä se on monimutkaista. Jahti on yleensä harrastavampi kuin vene tai alus. Kuten olemme maininneet, sanalla “jahti” on nykyään itsessään ylellisyys, älykäs henkilökohtainen alus, joka on suunniteltu virkistykseen, rentoutumiseen ja mukavuuteen, ei työhön.

Alus on suurempi kuin jahti, ja termiä käytetään yleensä kuvaamaan työskentelevää alusta pikemminkin kuin jotain virkistyskäyttöä. Alus tarvitsee täyden miehistön, kun taas jahti ei aina, ja vene tarvitsee harvoin. Vene voi olla mitä tahansa perussoutuveneestä ylöspäin, ja monet kapteenit kutsuvat alusta hellästi “veneeksi”, riippumatta siitä kuinka suuri tai pieni se sattuu olemaan. Itse asiassa monet ihmiset kutsuvat mitä tahansa kelluvaa esinettä monimutkaisemmaksi kuin lautta “veneeksi”, mikä tarkoittaa, että se on usein enemmänkin kattava termi kelluvalle esineelle kuin erityinen käsityötyypin tai -tyypin määritelmä.

konesuni