Yöpurjehdusvinkkejä ensikertalaisille

Yöpurjehdusvinkkejä ensikertalaisille

Yöpurjehduksen aikana pysy kannella.

Paras sijainti kannella luotsausta varten on jatkuvasti kannella, ei vähiten tuntemattomien esineiden, kuten muiden laivojen, kiinnityspoijujen ja kalastuspatamerkkien, välttämiseksi.

Koska useimmat luotsauksen epäonnistumiset tapahtuvat yöllä eikä päivällä, tarvitaan täydellinen luotsaussuunnitelma.

Jopa elektronisella navigointiasemalla on mahdollista hämmentää, kun kannen näkymää yritetään sovittaa yhteen karttakuvan kanssa.
Luotsausstrategia tarvitaan.

Perimmäisin idea on, että jos tiedät missä jahtisi on ja sinulla on kartta (elektroninen tai paperi) ja kompassi, voit laskea kantaman ja suunnan seuraavaan merkkiin.

Tämä tarkoittaa, että tiedät minne mennä löytääksesi seuraavan, kun olet saavuttanut tunnistetun sijainnin, kuten navigointipoijun.

Yksinkertaista, paitsi että yllättävän paljon navigaattoreita tuhlaa aikaa tutkiessaan edessään olevia valoja ilman suunnitelmaa löytää etsimänsä.

Ruukut kalastukseen

Nämä ovat vaarallisimmat vaarat yöllä, koska ne ovat arvaamattomia ja valaisemattomia.

On enimmäkseen tervettä järkeä pysyä erossa heistä.

Joskus ne asetetaan syvään veteen, vaikka niitä löytyy yleensä alle 50 metrin syvyydessä.

Vaikka olisit varma asemastasi tutkan ja plotterin ansiosta, vältä matalikkoa mahdollisuuksien mukaan, etenkin kalasatamien ja päisteiden sisäreittien läheisyydessä.

Vaikka tietäisitkin missä olet, on silti mahdollista, että moottori pysähtyy jyrkimällä tai joudut ankkuroitumaan peräsimeen tai potkuriin voimakkaassa vuorovedessä.

Valon aiheuttama saastuminen

Valosaaste on tunnettu merenkulun ahdistuksen lähde, varsinkin kun lähestytään tuntematonta satamaa pimeän jälkeen.

Jos et ole tehnyt sitä vähään aikaan, on mielenkiintoista palata satamaan pimeän tultua ja huomioida eri maamerkkien muuttuvat sävyt, kun ne eivät näy ihmissilmälle.

Suuri, valaistu poiju voidaan sijoittaa suoraan hyvin valaistun hotellin eteen, mikä vaikeuttaa näkyvyyttä.

Toinen valosaasteen (ja laajemmin purjehtimisen yöllä) vaikutus heikentää kykyämme mitata etäisyyksiä.

Tämä pätee erityisesti satamaa lähestyttäessä.

Kun navigointipoijun valo katoaa auringonpaisteen taustalla, on selvää ja ilmeistä, että navipoiju on päivällä jonkin matkan päässä rannikosta.

Pimeässä näkeminen

Silmien herkkyys kasvaa, kun vietämme enemmän aikaa pimeässä, ja täyden herkkyyden saavuttaminen voi kestää useita minuutteja, mutta ero on huomattava.

Valitettavasti se voi kadota, kun se altistuu voimakkaalle valaistukselle muutaman sekunnin ajan.

Silmistä löytyy kartioita, joita käytetään värinäkemiseen päivänvalossa, ja herkempiä sauvoja, jotka tulevat omakseen yöllä.

Koska tangot eivät ole herkkiä punaiselle valolle, silmäsi jatkavat sopeutumista matkustaessasi veneessä, jos vaihdat punaiseen valaistukseen.

Huono uutinen eläkeläisille on, että heidän silmänsä ovat vain noin kolmanneksen yhtä herkkiä hämärälle valolle kuin nuorempana.

Kiikarit lisäävät valaistusta noin 50 kertaa ja auttavat palauttamaan tasapainon.

Nuorempien jäsenten pitäminen valppaana on kuitenkin edelleen hyvä idea.

On myös syytä huomata, että tänä korkean teknologian päivänä ohjaamoissamme on usein näytöt, jotka kaikki lähettävät valoa.

Vaikka useimmat näistä laitteista voidaan laskea alas tai kytkeä yötilaan, pimeässä purjehtiminen voi olla niin rentouttava kokemus, että näyttöjen häikäisevä valo voi häiritä.

Pidä elektroniikkasi päällä ja toiminnassa ja käytä niitä tarpeen mukaan.

Kun ne on kytketty päälle ja valaistu ohjaamossa, ne yleensä vangitsevat huomion ja voivat tehdä sinusta vähemmän tietoisen siitä, mitä ympärilläsi tapahtuu.

Käsityöt huonolla valaistuksella

Yachteja voi olla vaikea havaita lähellä rannikkoa.

Saapuminen alueille, kuten Southampton, Portsmouth tai mihin tahansa muuhun suureen satamaan, jossa on kirkas taustavalaistus ja kapea kaista huvialuksille, aiheuttaa todennäköisesti huomattavaa kevyttä hämmennystä.

Poikkeuksellisen epämiellyttävän tilanteen luovat lähietäisyydellä jahdit, jotka valitsevat maston kärjestä kolmivärisen perinteisten ajovalojen sijaan.

Etsit vaaraa etukäteen, et taivaalla!

Toisaalta Tricolorit ovat upeita läpikulkuun, lisäävät näkymisen todennäköisyyttä ja vähentävät virrankulutusta – muista olla käyttämättä tricoloria, kun olet virran alla.

Kalastusveneiden navigointivalot peittyvät usein vahvalla kansivalolla, jonka ansiosta miehistö voi toimia kannella.
Pidä niitä tarkasti silmällä ja odota säännöllisiä suuntasäätöjä.

Anna heille mahdollisimman paljon tilaa, jotta he voivat pysyä turvassa.

Sen lisäksi, että kannen valot vaikeuttavat niiden suunnan näkemistä kaukaa Isossa-Britanniassa, kalastusaluksen ei pitäisi olla syytä huoleen.

Jos he kuitenkin troolaavat, sinun kannattaa välttää menemästä liian lähelle niitä, joten ota aikaa selvittääksesi, mihin suuntaan he ovat menossa.

Erikokoiset kalastusveneet toimivat ilman riittävää valaistusta useissa osissa maailmaa, joten ota rauhallisesti, jos olet saapumassa vilkkaaseen satamaan.

Risteilyaluksissa ja lautoissa valot ovat aina päällä kuin joulukuuset.

Voi olla vaikeaa erottaa punaisia ​​ja vihreitä valoja muiden laivan valojen joukosta, joten ota aikaa selvittääksesi, mitä ne tekevät, ja tarkista AIS, jos sinulla on se.

Kun otetaan huomioon niiden koko, vaikka et näe niiden navivaloja, on yleensä melko yksinkertaista arvioida niiden suunta suhteessa sinuun vilkaisemalla karttaasi saadaksesi käsityksen tärkeimmistä navigointikanavista, jos olet lähellä rantaa.

Yöpurjehduksen aikana säilytä korkea turvallisuustaso kannella.

Pääosin sinä määrittelet omat sääntösi siitä, milloin pelastusliivejä tulee käyttää, kuten pitäisikö niitä käyttää koko ajan vai vain silloin, kun tuulen nopeus ylittää ‘x’ solmua.

Pelastusliivien käyttäminen kannella pimeän jälkeen on vahva suositus, ja se on hyvä idea.

Kun sää on tyyni ja olla ohjaamossa, jotkut ihmiset eivät halua.

Se, mitä päätät, on kuten aina sinun ja miehistösi välillä.
Minun mielestäni pelastusliiviä tulisi käyttää aina pimeän tullen.

On myös hyvä idea käyttää valjaita itsesi turvaamiseen.

Jos purjehdit pitkän matkan yöllä, pidä silmällä valjaiden pidikkeen naarmuuntumista kantta vasten liikkuessasi – se on erityisen ärsyttävä ääni niille, jotka yrittävät nukkua alla.

Itsesi kurittaminen ei ole aina helppoa, mutta jos sinun on noustava kannelle minkä tahansa purjeen vaihdon vuoksi, on parasta kutsua miehistöäsi.
Kyse ei ole tavaroiden ostamisesta turvallisuuden vuoksi.

Kaikki tiivistyy henkiseen asenteeseen.

Meidän on oltava hereillä ongelmien varalta vuorokauden kaikkina aikoina, aivan kuten teemme päivälläkin.

Ruokaa

On tärkeää miettiä, mitä aterioita otat mukaan, jos lähdet matkalle, joka voi kestää yöhön.

Ilta-aterian suunnittelusta on paljon sanottavaa.

Esimerkiksi esivalmistettu muhennos voidaan valmistaa nopeasti ja antaa lisäpotkua viimeisten kilometrien suorittamiseen.

Sitä voidaan käyttää myös pitämään sinut lämpimänä kannella tai tukevana illallisena ankkuroitumisen jälkeen.
Tee paljon mitä haluat, jotta sinulla on tarpeeksi selviytyäksesi yöstä tai jotta sinulla voi olla vähän vauhtia, mutta silti syödä aterian saapuessasi määränpäähäsi.

Se on aksiooma, että kuumia juomia on nautittava.

Vedenkeittimen keittämisen on oltava helppoa ja sen on oltava turvallinen paikka laittaa muki pikakahvia valmistettaessa.

Jos näin ei ole, ja sinun on turvauduttava esilämmittäviin termospulloihin, veneessäsi tai suunnitelmissasi on jotain vialla.